COMPONISTEN

Er is in de loop van heel wat eeuwen zo veel prachtige muziek gecomponeerd waaronder veel fraaie koormuziek. Hieronder volgen een aantal van de grootste componisten die onsterfelijk zijn geworden door wat ze ons in noten nagelaten hebben. Van allen heb ik bij diverse koren bijzondere werken uit kunnen voeren. Om hoogte- en dieptepunten in een mensenleven te omlijsten kom ik meestal uit bij het omvangrijke oeuvre van de grootste componist aller tijden. Het begint en eindigt voor mij altijd bij de grote Bach.

Van deze misschien wel grootste componist aller tijden heb ik veel koorwerken uit kunnen voeren waaronder zijn Matthäus– en Johannes-Passion, het prachtige Magnificat, het bijzonder mooie Osteroratorium en als kroon op het werk van een iedere gevorderde koorzanger de Hohe Messe.

Met kamerkoor Magister Cantat onder leiding van Arie Eikelboom heb ik vele cantates tot klinken kunnen brengen in Vlaardingen. Ook de prachtige motetten als Lobet den Herrn, Singet dem Herrn ein neues Lied en het Fürchte dich nicht heb ik met dit koor uit kunnen voeren. Het Jesu meine Freude heb ik in 2022 ook met Vocaal Ensemble Podevijn, na de moeilijke corona periode waarin samen zingen onmogelijk gemaakt werd, nog eens kunnen zingen begeleid door een strijkersensemble en continuo.

Met kamerkoor Magister Cantat heb ik de prachtige motetten Warum ist das Licht gegben, Schaffe in mir Gott en Es ist das Heil uns kommen her gezongen alsmede zijn dubbelkorige Fest und Gedenksprüche. In het Brahms museum in Hamburg zag ik in 2023 een bijzondere uitgave liggen van dit werk.

In een programma met niet religieuze werken heb ik ook diverse koorliederen zoals Rosemarin, Waldesnacht, Abendlied, In stiller Nacht en meer uit kunnen voeren. Met koor Fenix heb ik in 2017 de Vier Quartetten op. 92 begeleid op piano kunnen zingen evenals het motet Ich aber bin elend, op. 110 nr. 1.

Buxtehude was een voorganger en inspiratiebron voor de grote Bach, die te voet in 1705 vanuit Arnstadt maar liefst 400 km naar het Noord-Duitse Lübeck liep, om Buxtehude daar in de Marienkirche te horen spelen.

Naast diverse cantates en motetten heb ik hele mooie herinneringen aan het uitvoeren van het Membra Jesu Nostri van Buxtehude in Vlaardingen met kamerkoor Magister Cantat.

Als componist van vroege barokmuziek wist Schütz, geïnspireerd door Italiaanse voorbeelden, een prachtige verbinding van tekst en muziek te verwezenlijken. Hij was daarmee een voorloper van en voorbeeld voor de grote Bach.
Bij kamerkoor Magister Cantat onder leiding van Arie Eikelboom heb ik veel koorwerken van hem kunnen zingen en leren waarderen.

Drie componisten uit de twintigste eeuw die ik bewonder zijn

Hugo Distler
1908-1942
Siegfried Reda
1916-1968
Frank Martin
1890-1974

Van Distler voerde ik met kamerkoor Magister Cantat vele motetten uit waarvan het Ich wollt das ich daheime wär voor mij onvergetelijk is. Van Reda voerde Magister Cantat zijn Ostergeschichte uit en hier werd door de IKON een radio opname van gemaakt die in 1983 is uitgezonden. De Dubbelkorige Mis van Martin behoort wat mij betreft tot een van de mooiste koorcomposities die ik ken. Met project kamerkoor Descartes onder leiding van Maud Meilof voerde ik dit werk in 2012 uit in het bijzijn van de weduwe van Frank Martin. Het werd in mijn zangers leven een keerpunt om na een verhuizing van Maasdijk naar Amsterdam in 2006 en het achterlaten van mijn kamerkoor Magister Cantat in Schiedam, het zingen op niveau weer serieuzer op te gaan pakken.

Darius Milhaud
1892-1974
Françis Poulenc
1899-1963
Maurice Duruflé
1902-1986

Drie grote Franse componisten uit de vorige eeuw die prachtige koormuziek hebben geschreven. Van Milhaud heb ik met kamerkoor Magister Cantat zijn La deux Cité uitgevoerd, een uitdagend werk in twee delen over Babylon en Jerusalem. Autodidact Poulenc verstond de kunst om voor goede zangers uitdagende muziek te schrijven die erg fijn is om uit te voeren. Durufle is ook een componist die als geen ander diep doorleefde emoties in noten kan verklanken. Zijn bijzondere Requiem dat ik met Magister Cantat in 1996 uitvoerde wist mensen in het publiek tot tranen te beroeren. Ook zijn Quatre motets sur des thèmes grégoriens en Notre Père zijn prachtig.

Claudio Monteverdi
1567-1643
Henry Purcell
1659-1695
Wolfgang Amadeus Mozart 1756-1791

Nog drie grote namen uit de muziekgeschiedenis die ik niet ongenoemd kan laten. Monteverdi schreef prachtige madrigalen en magistrale koorwerken waarvan ik zijn Mariavespers nog wel eens zou willen zingen. De werken van Purcell zijn altijd boeiend om te horen en te zingen. Zijn Magnificat en Funeral sentences zijn prachtig en zelfs aan een duet uit een van zijn opera’s durf ik me soms te wagen. Van Mozart zing ik in 2024 onder leiding van dirigent Maud Meilof opnieuw zijn beroemde Requiem, dit keer met een bijzondere begeleiding van o.a. 2 accordeons. In 2012 voerde ik dit werk al uit bij Koor FeniX onder leiding van dirigent Jeroen Spitteler.

Na deze opsomming van uitsluitend mannelijke componisten wil ik hierbij toch ook een aantal vrouwelijke componisten noemen waarvan ik mooie koorwerken heb uitgevoerd.

Lili Boulanger
1893-1918
Ina Lohr
1903-1983
Ruth Watson-Henderson
geb. 1932

Als Lili Boulanger niet jong gestorven was zou zij ongetwijfeld meer fraaie muziek hebben kunnen componeren. Met koor FeniX voerde ik begeleid door piano twee imposante koorwerken van haar uit.

Van Ina Lohr zong ik met kamerkoor Magister Cantat onder leiding van Arie Eikelboom in 1983 de wonderschone Fünf Geistliche Chorlieder. Voor de IKON maakten we in dat jaar een radio opname van deze koorleideren. Terwijl de opname naar haar onderweg was overleed Ina Lohr in Zwitserland waar ze het grootste deel van haar leven woonde en werkte. Hieronder een geluidsfragment van het vierde koorlied. De driestemmige zettingen geven de liederen een bijna onaardse lichtheid mee.
Überall wölbt sich das Himmelsgewölbe

Van de Canadese pianist en gevierd componist Ruth Watson-Henderson voerde ik met kamerkoor Descartes onder leiding van Maud Meilof in 2014 haar Missa Brevis uit.